Sunday, June 17, 2007

وطن الاحرار


........................................................................................................................



هل في وطني من أحرار!؟ ... يرجون حياة الأحرار!؟
يمشون وراء الابرار ... في طليعة فارس مغوار

في مواكب ضد الأشرار

هل وطني بئراً للعار!؟ ... ولقومه ماءٍ من نار
هل يسحق من منا ثار ... علي الظلم وكيد الاشرار
لكن والله لنأخذ بالتار ... في العلن والوضح نهار

بسيف الحق البتار

في وقتٍ تنعدم الاسرار ... في كرامة وطنٍ تنهار
و

كلاب الظلم في سعار ... تتوحش بقيادة جبار

علي الشعب الخاضع المسكيناً

فالعزه في حياتنا عسيره ... والعارفي حياتنا يسيراً

ولن نبقي في الذل كثيراً
فسنصرخ وسنخرج من الدار .. وفي قلوبنا لهيب من نار ..

وأصوتنا ستعلو الاسوار

في صراخٍ يعلو ويقول
هل في وطني من احرار !؟ ... يرجون حياة الاحرار !؟

....
...



*ملحوظه جملة "هل في وطني من احرار .. يرجون حياة الاحرار "
مأخوذه من بيت شعر اخر -ليست من تأليفي
لكن بقية الشعر من تأليفي
.
..
ابن ناصر

6 comments:

yasmina said...

كلام معبر يا ابن ناصر
وانا اجيبك انه دائما هناك في الاوطان ثوار واحرار
ويوما ما سيستطيعون النصر على الطغيان

اسمح لي ان اكمل ببعض الكلمات

هل في وطني من إصرار

هل في وطني من إعصار

هل في وطني من ثوار

يسيرون امام الاحرار

هل يموت منا من قال
لا للظلم والعار

سيأتي يوما وتنكشف الاسرار

وتزول عمامة الانكسار

ويشتعل لهيب النار

وصراخنا سيصل الاقمار

هل في وطني من ثوار

سلامي

ibn nasser - ابن ناصر said...

يسمنينا يارب .. ومتنين جديدك
تحياتي

Bossy said...

السلام عليكم

اولا القصيده بجد جميله اوي وكلماتها حلو بس انا في بيت مش مريحني غاظني او ي
العزه في حياتنا عسيره
والعار في حياتنا يسيرا
اكيد لاء
لاء خالص يعني
اما بالنسبه للاحرار اكيد فينا احرار في ناس نفسها تغير نفسها تبقي البلد احسن
وانا مقتنعه انهم كتير بس المشكله
ان كل واحد في اتجاه دي في ناحيه ودا في ناحيه ناقص انهم يتجمعوا وكمان مقتنعه ان اللي بنقدر عليه اننا نصرخ
نصرخ جوا نفسنا
كلامك معبر جدا ومزيد من التوفيق ان شاء الله ومستنين الجديد دايما

ibn nasser - ابن ناصر said...

بوسي اتفقك معك علي ان يوجد احرار بس البيت انا مش عارف اعترضك عليه من ناحية مفهومه ولا لغويا ولا ايه

ارق تحياتي

قنديل said...

أنا ماكنتش متخيل إني مقصر للدرجة دي.. كل دي بوستات فاتني..سامحني يا صاحبي أنا مطحون جدا
وإيه يا عم الأشعار الجامدة دي.. هو ده الشغل
بالتوفيق دايما

ابو العربى said...

موجودين الاحرار ولسه فى ثوار
كلماتك اكثر من رائعه يا صديقى العزيز

تحيه قوميه عربيه ناصريه